Op 26 mei, 23 juni en 28 juli waren Lei Janssens, Marie-Jose Janssens en Anjes Verheggen uitgenodigd bij een overleg van de chauffeurs van Veolia om voorlichting te geven over Dementievriendelijk Roermond en wat dit betekent voor buschauffeurs.
Buschauffeurs ervaren vaker een tijdsdruk om op tijd te rijden, terwijl mensen met dementie juist meer tijd nodig hebben en problemen hebben bij het in- en uitchecken. Hoe ga je hiermee om? Ook reageren mensen met dementie in de bus soms agressief, bijvoorbeeld als er een wegomleiding is. Dat de chauffeur dan meer bereikt door rustig te blijven, daar was iedereen het snel over eens.
Een buschauffeur vertelde dat er wel eens iemand in de bus komt vragen waar een bepaalde bus vertrekt, terwijl die persoon pas enkele dagen later die reis wil gaan maken. De chauffeur heeft toen de informatie opgeschreven. Een mooi voorbeeld hoe je kunt reageren als iemand hulp nodig heeft.
De informatie was zinvol en draagt bij aan de herkenning van mensen met dementie. De discussie hoe je er mee om kunt gaan, gaf de aanwezige chauffeurs handvatten.
De voorlichting bleek goed aan te sluiten bij het traject wat Veolia recent gestart is, namelijk om reizigers gastvrij te ontvangen.
Tijdens de maandelijkse werkoverleggen worden alle buschauffeurs geïnformeerd over een dementievriendelijke benadering van hun klanten.